جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۲۰:۵۸:۳۴
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۰/۱۰/۲۵ ساعت ۱۴:۰۳
لینک کوتاه مطلب:

تفسیر قرآن شیخ حسن مولان آباد، فقهی، کلامی، ادبی و عرفانی است

معاون فرماندار سقز با بیان اینکه مردم شخصیت و آثار و برکات حضرت شیخ حسن مولان آباد را فراموش نخواهند کرد، افزود: این شخصیت والا، شاید مورد غفلت مورخان و تاریخ قرار گرفته باشد ولی هچون ستاره درخشانی در جهان اسلام و به ویژه کشورمان اسلامی ایران می درخشد.

علی محمدیان روز پنجشنبه در مراسم رونمایی از قرآن تاریخی مرمت شده شیخ حسن مولان آباد افزود: در راستای توجه و تقویت گردشگری مذهبی، در بودجه عمرانی سال آینده، اعتباراتی برای بارگاه شیخ حسن در نظرگرفته خواهد شد.
بهزاد مولایی از محققان حوزه عرفانی و دینی به اهمیت تفسیر قرآن شیخ حسن مولان آباد در بین سایر تفسیرها پرداخت و افزود: تفسیر این قرآن، مشهور به ام القرآن، فقهی، کلامی، ادبی و عرفانی است.
عرفان پارسا از محققان منطقه هم در خصوص تالیفات شیخ حسن، ویژگی های عصر وی و عمق فهم این عالم و عارف، از معرفت عرفانی، سخنرانی نمود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سقز هم اظهار داشت: این اثر شاخص قرآن مولان آباد ۳۱۷ سال پیش نوشته شده است و نوادگان شیخ حسن به خوبی از آن، محفاظت نموده اند.
صلاح نصراللهی: قرآن تاریخی بر اثر عوامل محیطی و شیمیایی و انسانی از جمله ورق زدن و دست زدن و استفاده از چسب های غیر استاندارد در مرمت های غیرعلمی، دچار آسیب شده بود که در تازه ترین اقدام مرمتی به صورت علمی توسط حمید ملکیان مرمت گردید.
وی از مردم خواست در صورتی که نسخ خطی نزدشان است به میراث فرهنگی اعتماد و آنرا برای مرمت و نگهداری به این اداره بسپارند.در ابتدا فاتح حسنی دبیر اجرایی مراسم به ایراد سخن پرداخت.
در این مراسم امام جمعه سقز، مسئول دفتر نماینده سقز و بانه در مجلس، جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی، معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان، فرمانده یگان حفاظت این اداره کل و مهمانان و علاقمندانی به عرفان و شیخ حسن از مریوان و سقز حضور داشتند.