چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ , ۱۶:۰۱:۱۷
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۳/۷/۲۱ ساعت ۱۱:۱۸
لینک کوتاه مطلب:

فرماندار سقز: دبیرخانه کنگره بزرگداشت مفاخر و فرهیختگان تاسیس می شود

فرماندار ویژه سقز در مراسم نکوداشت زنده یاد استاد محمد پوریان اظهار داشت: برگزاری مراسم تجلیل از مفاخر، نوعی قدرشناسی تلاش‌های علمی و عملی آن بزرگواران است که هم موجب تقویت روحیه و هم سبب ایجاد انگیزه برای تلاش بیشتر و بهتر فعالان این عرصه خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری سقز، جعفر توان در این مراسم بزرگداشت در سالن پردیس سینمایی مهر سقز، شناساندن مفاخر را به جامعه و نسل جوانان ضروری برشمرد و افزود: وجود مفاخر در جامعه مایه‌سرافرازی و بالندگی است و جامعه‌ای که مفاخر ندارد، به ورطه سقوط می‌افتد.
وی با عنوان اینکه، خوشنویسی هنری آسمانی است که ناب‌ترین گفته‌های خالق و مخلوق را بیان می کند، افزود: خوشنویسی راهی برای بیان مفاهیم و یکی از مؤلفه های فرهنگ و تمدن کشور ماست.
توان با اشاره به سابقه هنر خوشنویسی که ریشه در دوره های باستان و به طور مشخص دوره ساسانی دارد، عنوان نمود: هنر خوشنویسی در حرفه و صنعت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و آن یک هنر تکامل یافته است که طی دوره‌های مختلف، با نبوغ و هنر نسل‌های بعدی تکامل یافته و توانسته آن را به یک هنر اصیل، ماندگار و ارزشمند تبدیل نماید.
وی پیشنهاد داد تا جوانان از مفاخری چون زنده یاد پوریان و دیگر مفاخر الگو گیرند، مفاخر در زمان حیات تجلیل شوند و خوشنویسی در مدارس و زندان ها مورد توجه ویژه واقع شود.
وی با بیان اینکه، مفاخر به مثابه چراغی در مسیر علمی و دینی، جامعه هستند و با شناخت گذشته و گذشتگان علمی می توان راه آینده را ترسیم کرد بیان نمود: استاد پوریان مایه و سرمنشاء خیر و تربیت شاگردان زیادی از جمله فخرالدین علی نژاد، محمد امین بی نیاز، شهرام شمسی و بوده است که امروز در عرصه هنر فاخر خوشنویسی، قلم فرسایی می کنند.
فرماندار سقز با تبریک روز ملی خوشنویسی و تقدیر از برگزار کنندگان این مراسم فاخر، عنوان نمود: محمد پوریان از پیشکسوتان و اساتید مسلم انجمن خوشنویسان ایران و متولد شهر سقز و در سال ۱۳۶۶ شمسی شعبه انجمن خوشنویسان ایران در شهر سقز را تأسیس کرد .
رونمایی از سردیس ، گذر استاد و نمایشگاه خوشنویسان سقزی در گرامیداشت یاد و نام این فرهیخته سقزی از دیگر برنامه های این مراسم بود.