سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۰۵:۰۵:۴۰
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۲/۲/۴ ساعت ۱۷:۴۴
لینک کوتاه مطلب:

فرماندار سقز اعلام نمود: توقف عملیات برداشت معدن جنب اثر طبیعی بالوقایه

فرماندار سقز با اشاره به اهمیت کوه طبیعی «بالوقایه» در محدوده روستای «احمد آباد سرا» این شهرستان، با تقدیر و تشکر از دغدغه فعالان اجتماعی، اصحاب رسانه، زیست محیطی، گردشگری و ورزشی و پیگیر یهای دفتر نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، خواستار توقف عملیات برداشت مواد معدنی در این محدوده شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری سقز، جعفر توان در نشست با مدیران منابع طبیعی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ورزش و جوانان، عنوان نمود: صادر کننده مجوز برداشت معدن در این محدوده طبیعی، به مسایل زیست محیطی، ورزشی، اجتماعی، میراث فرهنگی و گردشگری پی نبرده است.
توان عنوان نمود: بر اساس اعلام ادارات، سازمان های مردم نهاد و هیات های ورزشی، محدوده صدور پروانه اکتشاف، دارای ارزش گردشگری، طبیعی، ورزشی و زیست محیطی است.
وی یاد آور شد: بر اساس بررسی ها، این محدوده، منطقه گردشگری، ورزشی و زیست محیطی و زیستگاه پرندگان کمیاب است که برای حفظ آثار طبیعی – گردشگری که میراث گذشتگان است و همچنین برای حفاظت از تنوع جانوری، غارهای طبیعی، بهره برداری ورزشکاران صخره نوردی، در روزهای اخیر بحث شروع به کار از معدن جوار این اثر، تبعات و بازتاب های اجتماعی زیادی به دنبال داشته و حفظ آن به مطالبه اجتماعی تبدیل شده است.
در این نشست، مدیران، محدوده طبیعی بالوقایه را در قابلیت ها و ظرفیت های گردشگری، صخره نوردی، زیست محیطی و اهمیت حفاظت از زیستگاه حیات وحش، با اهمیت برشمردند.
وی همچنین در دیدار با نماینده دارنده پروانه اکتشاف محدوده یاد شده، با استناد به موارد یاد شده و با اشاره به اینکه، مجوز از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان صادر شده است خواستار توقف عملیات و تعیین تکلیف موضوع از طریق صادرکننده پروانه اکتشاف شد.
فرماندار سقز یادآور شد: به محض اطلاع در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ از طریق ورزشکاران و کوهنوردان، دستور بررسی موضوع از طریق اینجانب به دستگاه های صادرکننده پروانه و فرمانداری به عنوان دستگاه ناظر، صادر گردید.