پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۱۲:۰۲:۵۷
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۲/۱/۱۹ ساعت ۱۵:۳۸
لینک کوتاه مطلب:

تکمیل فرودگاه و هتل ورزش ۲ اولویت دولت در سقز

یکی از مهمترین برنامههای دولت در شهرستان سقز در سال ۱۴۰۲، تکمیل پروژه نیمه تمام فرودگاه سقز است که در حال حاضر ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری سقز به نقل از ایرنا، یکی از مهمترین کارهایی که توسط دولتهای مختلف با توجه به نیاز و توانمندی هر استانی انجام میشود؛ اجرای پروژههایی در بخش های گوناگون عمرانی، خدماتی، اقتصادی و کشاورزی است.
بی شک یکی از نیازهای اساسی در هر منطقهای برای توسعه آن و رفاه بیشتر شهروندان اجرای طرحهایی متناسب با استعداد و ظرفیت های آن است ولی گاهی هم به دلایل متعددی پروژههایی بدون برنامهریزی مناسب و سنجش نیاز منطقه و یا عدم تامین منابع لازم، به اجرا درآمدند که نه تنها منجر به پیشرفت نشدند بلکه خود عامل ایجاد مشکل هم شدند.
این موارد افزون بر مسائل دیگری هم دست به دست هم دادند تا امروز یکی از چالشهای پیش روی هر استان و شهرستانی وجود پروژههای نیمه تمام در آن باشد.
شهرستان سقز به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت کردستان؛ دارای پروژه های نیمه تمام حائز اهمیتی هم چون فرودگاه است که کلنگ احداث آن سال ۱۳۸۴ بر زمین زده شد و هنوز هم بعد از گذشت ۱۸ سال به بهرهبرداری نرسیده است.
تاخیر در اجرای پروژه های نیمه تمام در طول سالیان گذشته بار هزینهای زیادی را بر دولت به ویژه دولت سیزدهم تحمیل کرده ولی با این وجود همتی برای اتمام پروژه های اولویت دار شکل گرفته است به گونه ای که یکی از برنامه های اساسی دولت در شهرستان سقز برای سال ۱۴۰۲ اتمام پروژه فرودگاه و چند پروژه نیمه تمام دیگر در این شهرستان است.

تکمیل هتل ورزش از برنامه های دولت در سال جدید است
فرماندار ویژه شهرستان سقز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تکمیل فرودگاه سقز با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد، ادامه احداث بزرگراه سقز – بانه با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد، کریدور سقز – بوکان با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد و تکمیل پروژه خوابگاه ورزشی (هتل ورزش) با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد از برنامه های دولت در سال جدید است.
جعفر توان افزود: برای تکمیل فرودگاه سقز ۳۲۰ میلیارد تومان، برای بزرگراه سقز- بانه ۳۵۰ میلیارد تومان و برای احداث کریدور سقز- بوکان ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی ادامه داد: برای تکمیل پروژه خوابگاه ورزشی (هتل ورزش) سقز، ۲۰ میلیارد تومان و برای تکمیل پیست دو میدانی سقز (پیست تارتان) و تکمیل سالن سقف بلند ورزشی شهر صاحب هم هر کدام به ترتیب ۵ و ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
فرماندار ویژه شهرستان سقز افزود: تکمیل پیست دو میدانی (پیست تارتان) با پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد، تکمیل سالن سقف بلند ورزشی صاحب با پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصد و همچنین پروژههای بهسازی و آسفالت راه روستایی با برخورداری ۲۵ روستا با پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۹۰ درصد از دیگر طرحهای نیمه تمام شهرستان سقز است.
توان اضافه کرد: ساختمان پلاتو هم دارای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی است که برای اتمام و تجهیز آن چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.
وی یادآور شد: اتمام مجتمع آبرسانی کوچه طلا که دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی است از دیگر برنامه ها است که برای اتمام آن بیش از ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و افزون بر این احداث و آغاز به کار مجتمع های آبرسانی باغلوجه، خورخوره و اوباتو نیز در دستور کار قرار دارد.
فرماندار سقز اظهارکرد: اجرا و تکمیل طرح هادی در ۵۶ روستا با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۶۰ درصد، احداث خط تولید سیگارت دخانیات سقز با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی و ۷۳ میلیارد تومان اعتبار، احداث سردخانه نگهداری فرآورده های خونی با ۲ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز، روکش آسفالت صاحب – گلتپه با ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز از دیگر طرح های نیمه تمام این شهرستان است.

توسعه شهرک و ناحیه صنعتی از برنامه های سال ۱۴۰۲ شهرستان سقز
توان به سایر طرحهای در دست ساخت و اتمام در این شهرستان اشاره کرد و گفت: زمین چمن مصنوعی تپه مالان، زمین ورزشی روستای سرا، احداث خانه جوان، توسعه سالن وزنه برداری، احداث شهرک صنعتی شماره ۲، احداث فاز ۲ ناحیه صنعتی صاحب، تکمیل زیرساخت های فاز یک ناحیه صنعتی صاحب، تامین آب پایدار شهرک صنعتی شماره یک، احداث ساختمان پارک علم و فناوری، احداث هشت مدرسه از محل اعتبارات دولتی از دیگر طرحهای در دست ساخت، تکمیل و اتمام است.
وی احداث استخر سرپوشیده مدارس، اتمام سالن ورزشی شهید ترکمن، احداث موزه سقز، احداث مرکز آموزشی فنی و حرفه ای شماره ۲، احداث باسکول شرکت تعاونی سنته و سیلوی ۱۵ هزار تنی گلتپه، گلخانه مجتمع چاغرلو، راه اندازی ایستگاه کاشت و فرآوری گیاهان دارویی، ایستگاه تکمیل و ارتقای مهارت، احداث سرای توسعه محله شماره ۲ و اتمام جاده جایگزین روستاهای بالادست سد چراغ ویس را از دیگر طرحهای در دست ساخت، تکمیل و اتمام در این شهرستان برشمرد.
فرماندار سقز در بخش دیگری از سخنانش به مصوبات سفر تیرماه سال ۱۴۰۱ رئیس جمهور به کردستان اشاره کرد و یادآور شد: احداث کارخانه طلای شهرستان سقز، آبگیری کامل سد چراغ ویس، افزایش دیماند برق شهرک صنعتی قهرآباد، تکمیل فرودگاه سقز و بازگشایی بازارچه سیف از جمله مصوبات سفر تیرماه سال ۱۴۰۱ رئیس جمهور و هیات دولت به شهرستان سقز است که با جدیت در دست پیگیری قرار دارد.
توان گفت: ۱۵۰ هزار و ۵۸۰ مترمربع، املاک مازاد دولتی سازمان ها و ادارات مختلف در این شهرستان شناسایی شده که برآورد ارزش کارشناسی آنها در دست بررسی و انجام است.