سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ , ۰۹:۳۲:۴۶
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۱/۱۱/۹ ساعت ۱۶:۴۲
لینک کوتاه مطلب:

آغاز عملیات واکسیناسیون تب برفکی و نیوکاسل طیور بومی در سقز

رییس شبکه دامپزشکی سقز از آغاز عملیات واکسیناسیون همزمان تب برفکی و نیوکاسل طیور بومی در سطح روستاهای این شهرستان، خبر داد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری سقز، دکتر علی باباییان اظهار داشت: اجرای واکسیناسیون مرحله سوم تب برفکی در گونه جمعیت گاوی، گوسفند و بز، با استفاده از واکسن های تولید داخل ( شرکت پسوک و روناک)، با همکاری مراکز مایه کوب دامپزشکی بخش غیر دولتی ، از دیروز هشتم بهمن ماه آغاز شده و تا ۲۱ بهمن ماه ادامه خواهد داشت.
باباییان یادآور شد: تب برفکی، بیماری بسیار عفونی و به شدت واگیر دام می باشد که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید فرآورده های دامی محسوب می شود.
وی افزود: همزمان با واکسیناسیون تب برفکی، انواع پرنده خانگی شامل مرغ، خروس، بوقلمون، اردک، و سایر ماکیان با استفاده از واکسن زنده غیر بیماریزای مقاوم به حرارت بر علیه بیماری نیوکاسل واکسینه و ایمن می شوند.
رییس شبکه دامپزشکی سقز ادامه داد: در راستای برنامه ملی کنترل و کاهش بیماری نیوکاسل، مرحله هفتم این طرح با استفاده از توان اکیپ های عملیاتی بخش دولتی و غیر دولتی به صورت کاملا رایگان همزمان با سایر شهرستانهای استان کردستان انجام می شود .
وی هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از چرخش ویروس و انتقال آن از طیور بومی به طیور صنعتی و کمک به اقتصاد اهالی روستا عنوان و تصریح کرد: اولويـت این طرح با روسـتاهـاي دارای كـانون بيماري و شعاع كانون ، واحدهاي پر جمعيت مستقر در مناطق پر خطر، روسـتاهاي دور و كـم برخـوردار ، آبادی های اطـراف كشتارگاه طيور و روستاهاي واقع در اطراف جاده هـاي اصـلي است.
این مقام مسئول از بخشداران، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی خواست تا در امر اطلاع رسانی و توجیه بهره برداران، دامپزشکی را یاری دهند.