جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۱۶:۱۸:۳۹
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۱/۸/۱ ساعت ۱۷:۰۰
لینک کوتاه مطلب:

تاکید فرماندار سقز بر تسریع در رفع تداخلات زمین های کشاورزی و مستند سازی املاک دولتی

فرماندار سقز با بیان اینکه، سند دار نمودن زمین های کشاورزی، امری تقاضا محور است بر بسترسازی و فرهنگ سازی توسط اعضای شورای اسلامی روستا و دهیاران تاکید نمود.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری سقز، جعفر توان در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی، ناهمخوانی مقدار مساحت زمین با نسق، بالا بودن هزینه عملیات نقشه برداری و داشتن قولنامه عادی را از مشکلات کاداستر زمین های کشاورزی برشمرد.
توان همچنین با بیان اینکه، وجود قرارداد شفاهی در هنگام تقسیم ارث زمین در بین وراث یکی از مشکلات کاداستر است، تصریح نمود: خُرد شدن زمین های کشاورزی به امنیت غذایی، لطمه وارد می کند.
وی با اشاره به تعیین تکلیف فقط ۲۲ پلاک از اراضی روستاهای شهرستان سقز در زمینه رفع تداخلات، خواستار تلاش و هماهنگی جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و ثبت اسناد و استفاده از تمام ظرفیت های شهرستان سقز از جمله بسیج برای تسریع در رفع تداخلات شد.
تاب، رئیس اداره ثبت اسناد و املاک سقز هم با بیان اینکه ۴۱۳ پرونده کاداستر ( نقشه برداری ثبتی) زمین انجام شده است، عنوان نمود: ساماندهی اسناد منازل روستایی، تعویض اسناد مالکیت دفترچه ای به تک برگ، از دیگر اقدامات بوده است.

کاداستر ، باعث هویت بخشی به اراضی کشاورزی، خواهد شد
مدیر جهاد کشاورزی سقز هم با عنوان اینکه کاداستر در ۵ هزار هکتار از زمین های ۹ روستای این شهرستان انجام شده است، عنوان نمود: قرارداد ۸۵ هزار هکتار با شرکت های مشاور جهت کاداستر منعقد شده است.
وزیری، کاداستر را باعث هویت بخشی به اراضی کشاورزی، املاک و مستغلاث کشاورزی و باعث تقویت روحی و روانی کشاورزان برشمرد.
وی با بیان اینکه ۲۵۰ روستا مشمول قانون رفع تداخلات است، افزود: کاداستر در سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های ۲۲ روستا انجام شده و ۱۹ پلاک در دست انجام است.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک کردستان هم با بیان اینکه این استان، پنجمین پهنه وسیع در بحث کشاورزی در سطح کشور است، یکی از سیاست های اصلی ثبت اسناد را کاداستر عنوان و بر تسریع در آن تاکید نمود.
اکبر پیرمحمدی اضافه نمود: در استان کردستان از ۹۰۳ هزار هکتار زمین کشاورزی فقط برای ۸ درصد آن ثبت و صدور مالکیت انجام شده است.
وی بر برگزاری مرتب کمیسیون های رفع تداخلات، تشکیل قرارگاه شهرستانی، حفظ بیت المال، رعایت قانون جامع حد نگار ( کاداستر)، مستند سازی املاک دولتی، فرهنگ سازی و اعتماد سازی در سطح روستاها و استفاده از تمام ظرفیت ها، تاکید نمود.
باقی رحمانپور، رئیس اداره راه و شهرسازی سقز هم عنوان نمود: واگذاری زمین های ملی و سند دارکردن آن به اشخاصی که قبل ساز سال ۱۳۹۴ نسبت به ساخت مسکن اقدام نموده اند از برنامه هاست.
ابراهیمی، مسئول دفتر نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به مراجعات زیاد مردمی، خواستار تعیین تکلیف رفع تداخلات زمین های کشاورزی ۹ روستای داخل حوزه استحفاظی سقز شد.
توان همچنین در دیدار مدیر کل ثبت اسناد و املاک کردستان بر ضرورت تسریع در صدور سند مالکت برای زمین های دولتی و به ویژه مدارس، ثبت املاک و حمایت از حقوق مالکان و نظارت دقیق بر دفاتر اسناد رسمی و مجموعه در شهرستان تاکید نمود.