جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ , ۱۰:۵۶:۲۹
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۱/۴/۷ ساعت ۰۲:۳۶
لینک کوتاه مطلب:

فرماندار سقز: کشاورزی دانش بنیان، راهی مطمئن برای تضمین امنیت غذایی

فرماندار ویژه شهرستان سقز با بیان اینکه باید ظرفیت های موجود کشاورزی شهرستان سقز را به وضعیت مطلوب تبدیل نماییم، اظهار داشت: یکی از این محورها، توجه به تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین حول محور شعار سال مقام معظم رهبری است.

جعفر توان در مراسم افتتاح فاز ۲ مجتمع مرغ مادر ۴۰ هزار قطعه ای کابوک که با حضور استاندار کردستان در روستای «بغده کندی »به بهره برداری رسید، اضافه نمود: بخش کشاورزی، بزرگترین پایه سلامت، حیات و امنیت غذایی جامعه است و به عنوان یکی از پیشران های توسعه استان و شهرستان سقز، محسوب می شود.
توان، بهره برداری از ۱۴ پروژه کشاورزی با اشتغال زایی مستقیم برای ۵۴ نفر و اشتغال زایی غیرمستقیم برای ۳۰۰ نفر را نوید بخش توصیف و تصریح نمود: در این حوزه، از هیچ کوششی دریغ نخواهیم نمود.
وی ادامه داد؛ بهره برداری از سیلوی ذخیره غلات ۱۵ هزار تنی در روستای بیگ اویسی توسط شرکت تعاونی روستایی ترجان با ایجاد اشتغال مستقیم ۱۰ نفر، فاز دوم مجتمع مرغ مادر ۴۰ هزار قطعه ای کابوک با اشتغال زایی ۱۵ نفر و همزمان افتتاح ۱۲ طرح آبیاری بارانی و قطره ای در حوزه آب و خاک شهرستان با حجم تقریبی ۸۸ هکتارکه به طور مستقیم برای ۱۶ نفر ایجاد اشتغال خواهد را نوید بخش برشمرد.
وی عنوان نمود: در راستای کاهش آسیب های ناشی از حذف ارز ترجیحی و عادلانه سازی یارانه ها در شهرستان سقز تاکنون به دامداران در قالب دام کارت، مرغداری ها و شیلات ۹۳ فقره تسهیلات به میزان حدود ۲۹ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.
وی یادآور شد: از دیگر ظرفیت های شهرستان سقز، تولید گندم است که امسال پیش بینی می شود بیش از ۱۰۰ هزار تن گندم تضمینی مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شود.
وی افزایش سیلوهای ذخیره سازی غلات را سرمایه گذاری مناسب بخش خصوصی برشمرد و ادامه داد: در آینده سیلوی ۱۵ هزار تنی گلتپه هم ساخته خواهد شد.
توان، جمعیت دامی شهرستان را ظرفیتی مهم دانست و افزود: ۳۷۰ هزار راس دام سبک و ۵۰ هزار راس دام سنگین وجود دارد که سالانه ۴ هزار و ۶۱۲ تُن گوشت قرمز و ۳۶ هزار تُن شیر تولید می شود.
فرماندار سقز با بیان اینکه توجه به صنعت مرغداری از دغدغه های اصلی است افزود: ۱۲۰ واحد مرغداری در شهرستان سقز وجود دارد که ۷ مورد از آنها غیر فعال بود که در سه ماه اخیر ۳ مورد غیر فعال بود به چرخه بازگشت و ۲ مورد دیگر نیز به چرخه بازخواهند گشت.
توان آغاز به کار دوباره کشتارگاه مرغ سقز را برای تکمیل زنجیره ارزش محصولات، اساسی برشمرد و در این راستا از مجموعه دستگاه اجرایی و دادگستری تشکر نمود.
وی ظرفیت مناسب کندوی عسل، تولید عسل و انواع ماهی، داشتن ظرفیت های آبی و دو سد شهید کاظمی و شهید صالحیان را از دیگر ظرفیت ها برشمرد و ادامه داد: افزایش سطح کشت آبی و آبگیری سد شهید صالحیان ( چراغ ویس) و تسریع در جانمایی میرده از دغدغه هاست.