یکشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۳ , ۰۲:۴۶:۴۳
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۲/۴/۴ ساعت ۱۲:۰۸
لینک کوتاه مطلب:

تابستان مهارتی و اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویان

کاوه احمد زاده* یادداشت: اوقات فراغت ، این پرارزش ترین سرمایه عمر آدمی ، مناسب ترین شرایط و مطلوب ترین موقعیت برای اندیشه و تفكر خلاق و تبلور رفتارهای مطلوب و خوشایند فردی و اجتماعی است . بدون تردید هدایت فكری و حمایت مستمر و مؤثر دانش آموزان و دانشجویان در اوقات فراغت به ویژه در تعطیلات نسبتاً طولانی تابستانی نه تنها آسیب پذیری اجتماعی آنان را در هر شرایطی به حداقل می رساند ، بلكه ایشان را در برابر همه آسیب ها و تهاجمات فرهنگی مصون می كند .

در كنار اهمیت قابل توجهی كه نقش اوقات فراغت در سلامت جسم ، بهداشت روان ، یادگیری های پایدار و اكتساب مهارت های گوناگون ، اندیشه آزاد و بدیع و رشد و تعالی شخصیت دارد ، این اوقات بهترین شرایط برای اصلاح رفتارهای سازش نایافته ، زدودن خلق و خوی نادرست و عادات ناپسند و پدید آوردن رفتارهای مطلوب فردی و اجتماعی است
لذا یکی از مسائل مهمی که در زندگی انسان امروزی به ویژه نوجوانان و جوانان وجود دارد ، توجه به مقوله اوقات فراغت است چراکه اگر زمینه فعالیت متناسب با هنجارهای اجتماعی برای این قشر در نظر گرفته نشود ، ناهنجاری‌های فراوانی را برای آنها به دنبال خواهد داشت . بر این اساس متخصصان علوم تربیتی و جامعه شناسان همواره بر این مهم تاکید کرده‌اند تا افراد بتوانند به نوعی از این فرصت ارزشمند استفاده بهینه نمایند با توجه به این موضوع که دانش آموزان بیشتر تحت تأثیر آسیب‌های اجتماعی قرار دارند ، توجه به پدیده اوقات فراغت از اهمیت زیادی برخوردار است .
بر اساس تحقیقات و پژوهش های موجود در حوزه علوم رفتاری ، کسب مهارت های فنی و حرفه ای در راستای استفاده بهینه از اوقات فراغت یکی از عوامل مهم خودشکوفایی نسل جوان بوده و در صورت توجه فعالان عرصه مهارت آموزی و خانواده‌ها به این مقوله مهم ، مسؤولیت پذیری در افراد ارتقا یافته و به فراگیری مهارت‌های اجتماعی و ابراز و تخلیه هیجانات می انجامد و فرصت‌هایی را برای خودشکوفایی و خلاقیت در اختیار فرد قرار می‌دهد .
شروع تعطیلات تابستان و اوقات فراغت تابستانی بهترین موقعیت و فرصت برای شکوفایی ظرفیت ها و استعدادهای دانش اموزان و دانشجویان است . این فرصت موجب می گردد تا در آینده زمینه اشتغال و کار آفرینی تسهیل و موقعیت جذب نیروی متخصص در جامعه فراهم گردد . به بیان دیگر تعطیلاتی که غنی سازی و مدیریت آن به وسیله والدین و متولیان امر تا میزان زیادی می‌تواند در بروز خلاقیت و استعدادهای آینده سازان این مرزو بوم تأثیرگذار باشد ، دانش آموزان و دانشجویان را قادر خواهد ساخت تا زمینه بروز و ظهور علایق شغلی خود را فراهم نموده و با بهره برداری از امکان آزمون و خطا و تجربه‌اندوزی در این فرصت ، آینده خود را رقم بزنند .

برگزاری دوره های مهارتی در سقز
در همین راستا مرکز آموزش فنی و حرفه ای سقز با هدف ارتقاء دانش مهارتی و اجتماعی ،کشف و پرورش استعدادهای مهارتی و نهادینه کردن فرهنگ مهارت آموزی در میان دانش آموزان و دانشجویان و همچنین غنی سازی اوقات فراغت آنان ، سالانه اقدام به برگزاری دوره های آموزش فنی و حرفه ای در فصل تابستان نموده و آمادگی لازم را جهت پذیرش این عزیزان در رشته ها و مشاغل زیرمجموعه مکانیک خودرو ، برق ، تاسیسات ، الکترونیک و ابزاردقیق ، جوشکاری و بازرسی جوش ، عمران و معماری ، صنایع چوب ، صنایع پوشاک و صنایع دستی دارد .
بدون شک رشد و پرورش استعدادهای مهارتی و ارتقا سطح دانش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای ، زمینه‌های جلب مشارکت‌دانش آموزان و دانشجویان جهت شرکت عملی آنان در برنامه‌های سازندگی شهرستان و استان را فراهم نموده و راهکاری مناسب مناسب برای تقویت این گونه فعالیت ها و تقویت روحیه خودباوری ، خودیاری ، همیاری و مسئولیت پذیری به شمار می رود .
با عنایت به نقش اثرگذار خانواده در مدیریت اوقات فراغت فرزندان و کارکرد خانواده به عنوان نخستین و مهم ترین نهاد اجتماعی ، امید است حساسیت و دغدغه مندی والدین در ارتباط با آینده شغلی دانش آموزان و دانشجویان ، زمینه ساز ایجاد بسترهای لازم جهت توسعه و تقویت فرهنگ کار و مهارت آموزی و معرفی ظرفیت های اشتغال موجود در جامعه گردیده و موجبات تحقق عدالت آموزشی ، توانمندسازی اقتصادی ، سرمایه گذاری علمی و تسهیل جذب نیروی ماهر و متخصص (با رویکرد هر دانش آموز و دانشجو یک مهارت) را فراهم آورد .

*رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای سقز