یکشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۳ , ۰۷:۲۸:۵۲
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۰/۹/۲۷ ساعت ۱۲:۳۰
لینک کوتاه مطلب:

فرماندار سقز:پژوهش و دانایی، مبنا و استمرار توسعه پایدار است

فرماندار ویژه شهرستان سقز اظهار داشت: توجه به تحقیق و پژوهش، اساس توسعه و پژوهش و دانایی، مبنای توسعه و استمرار توسعه پایدار است.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری سقز، کامیل کریمیان روز پنجشنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی افزود: ضروری است که دانشگاه ها و پژوهشگران، بیشتر از گذشته به سمت پژوهش های مساله محور برای رفع مسایل شهرستان حرکت کنند.
کریمیان اضافه کرد: تربیت ذهن پژوهش محور در آموزش و پرورش و مراکز علمی باید از اولویت های شهرستان باشد و فرهنگ پژوهش محور بر آنها، احاطه داشته باشد.
وی با بیان اینکه، پیوست مطالعاتی برای اجرای طرح های عمرانی شهرستان به ویژه در حوزه عمران شهری، بسیار ضروری است، تصریح کرد:دستگاه های اجرایی از ظرفیت نهادهای علمی برای رفع مشکلات مساله محور، استفاده کنند و تلاش برای اجرای پژوهش ها با محور کشاورزی به ویژه برای ترویج و تغییر الگوی کشت از اولویت ها باشد.
وی اضافه کرد: با وجود اینکه، ایران در حوزه پژوهش سرآمد است ولی حوزه تحقیق نیازمند افزایش اعتبارات و انجام پژوهش های همه شمول و دوری کردن از اقدام های موزائیکی است.
فرماندار سقز با بیان اینکه پژوهش، چشم اسفندیار و پاشنه آشیل عدم توسعه در کشورهای کمتر توسعه یافته است، عنوان کرد: ضروری است که پژوهشگران به سمت پژوهش های مساله محور و کاربردی سوق داده شوند و دستگاه های اجرایی از نتایج دستاوردها و یافته های علمی پژوهشگران استفاده کنند.

پژوهش سرای دانش آموزی در صاحب تاسیس شد
رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه زیویه هم با بیان اینکه پژوهش سرای دانش آموزی در صاحب تاسیس شده است، افزود: از محل کمک های مردمی ۱۰۰ میلیون تومان برای تجهیز پژوهش سرا، جذب شده است.
خالد علیپور با عنوان اینکه، راه پژوهش بایستی از آموزش و پرورش بگذرد، اضافه کرد: توجه به تحقیق، پژوهش و تکالیف مهارت محور در دوره دبستان و تاثیر آن در مقاطع تحصیلی بالاتر و تقویت روحیه پرسشگری دانش آموزان، بسیار ضروری است
وی یادآور شد: رویکرد نوین تعلیم و تربیت، معلمان را به روش« آموزش پژوهش محور» و«پژوهش آموزش محور» در جریان یاددهی یادگیری ترغیب می کند
علیپور در ادامه بخشی از اقدامات حوزه پژوهش در یک سال گذشته را در به شرح زیر تشریح کرد:
– شرکت بیش از ۴۰۰ نفر از دانش آموزان در طرح های پژوهشی جابربن حیان در دوره ابتدایی و نوجوان خوارزمی درمتوسطه اول وخوارزمی در متوسطه دوم
– کسب رتبه دوم و چهارم استان در طرح درس پژوهی و اقدام پژوهی توسط ۲ نفر از همکاران دوره ابتدایی
– ارائه ۱۵ مورد پایان نامه دوره کارشناسی ارشد

اعتبارات آموزش و پرورش برای حوزه پژوهش، اندک است
مدیر آموزش و پرورش سقز هم در آئین تجلیل از پژوهشگران با بیان اینکه طرح های اقدام پژوهی و درس پژوهی در آموزش و پرورش هر ساله اجرا می شود، اضافه کرد؛ اعتبارات آموزش و پرورش برای حوزه پژوهش، اندک و بیشتر تحقیق های پژوهشگران آموزش و پرورش، مربوط به حوزه تعلیم و تربیت است است.
فیروز عارفی با عنوان اینکه بخشی از فرهیختگان آموزش و پرورش از این نهاد خارج و جذب مراکز علمی و دانشگاهی می شوند، افزود: میزان ماندگاری فرهیختگان، از دغدغه های اصلی است.
عارفی یادآور شد:۲۲ نفر دکترا، ۲۰ نفر دانشجوی دکترا و ۱۵۰۰ نفر کارشناسی ارشد در آموزش و پرورش سقز مشغول تدریس هستند.

تالیف ۴ کتاب توسط هیات علمی دانشگاه پیام نور سقز
رئیس دانشگاه پیام نور سقز در مراسم تجلیل از پژوهشگران بیان کرد: در یک سال گذشته ۳۰ مقاله علمی پژوهشی و ۴ کتاب توسط استادان و اعضای هیات علمی این دانشگاه، تالیف و تدوین شده است
دکتر خسروی ادامه داد: یکی از کتاب های تالیف شده توسط استادان دانشگاه پیام نور سقز به عنوان منبع کارشناسی ارشد در رشته جغرفیا تدریس خواهد شد.
وی اضافه کرد: پذیرش دانشجو در این مرکز علمی به عنوان یکی از مراکز علمی و قدیمی غرب کشور که سال ۶۸ تاسیس شده، ۲۰ درصد افزایش یافته است.
وی یادآور شد: تعداد ۲۴۰۰ دانشجو در ۲۸ رشته کارشناسی و ۴ رشته کارشناسی ارشد مشغول تحصیل و ۱۵ نفر هیات علمی مشغول تدریس هستند.

ضرورت حرکت مراکز علمی به سمت دانشگاه های مساله محور
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سقز هم بیان داشت: دانشگاه های نسل سوم و چهارم، کار آفرین و مساله محور هستند و باید مراکز علمی سقز به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم حرکت کنند.
دکتر محمد وارعی پیشنهاد داد؛ ادارات به مراکز رشد و فناوری کمک کنند، پایان نامه ها هدفمند شوند، دانشگاه ها در قالب پژوهش، به حل مسائل ادارات، کمک و دستگاه های اجرایی و سرمایه گذاران از ایده های مراکز رشد و فناور، حمایت کنند.
قائم مقام دانشگاه علمی کاربردی سقز نیز در سخنانی گفت: این نهاد علمی، یک دانشگاه نسل چهارم و مسئله محور است
دکتر ناصح یوسفی اضافه کرد: رشته های دانشگاه علمی کاربردی بر اساس نیاز جامعه، تاسیس می شوند.
وی بیان داشت: مرکز نوآوری و شکوفایی این دانشگاه در سقز زیر نظر مجموعه پارک علم و فناوری راه اندازی شده که ۱۵ طرح آن در مرحله داوری اولیه است
وی عقد تفاهم نامه با ادارات و انجمن ها را از برنامه های این مرکز علمی برشمرد و تصریح کرد: ارتباط و تعامل دانشگاه و صنعت، نیازمند همکاری ادارات و بخش خصوصی با نهاد علمی است.

مرکز مهارت آموزی تاسیس می شود
رئیس آموزشکده فنی و حرفه ای سقز هم عنوان کرد: مرکز مهارت آموزی با همکاری مرکز آموزش فنی و حرفه ای سقز، راه اندازی خواهد شد.
دکتر آزاد نوری، برگزاری دوره های مهارتی مورد نیاز بازار به ویژه در رشته حسابداری را از اولویت های آموزشکده برشمرد و خاطر نشان ساخت: طرح توسعه ای این نهاد علمی، تدوین شده است.