جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ , ۱۷:۵۴:۳۳
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۰/۸/۲۶ ساعت ۱۱:۴۹
لینک کوتاه مطلب:

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

بیمارستان شفا ساختمان جدید بیمارستان امام نیست

رئيس دانشگاه علوم پزشكي كردستان در گفتگوي اختصاصي با واكاوي، انتقال قسمتي از بخش هاي تخصصي بيمارستان امام خميني (ره) به شفا را در راستاي تخصصی شدن دو بیمارستان برشمرد و به شايعات كاهش توان بيمارستان امام پايان داد. به گزارش روابط عمومي فرمانداري سقز به گفته دكتر فرزين رضاعي، اقدامات اخير دانشگاه، تقسیم کار بين مراكز درماني است تا در کنار بیمارستان تأمین اجتماعي، سه بیمارستان خدمات متفاوت و بهتری ارائه دهند.

شهریور ۹۹ بود که بیمارستان ۲۳۵ تختخوابی شفا در سقز افتتاح شد و توانست سرانه تخت‌های بیمارستانی این شهرستان را به استاندارد کشوری برساند. اما از همان ابتدا زمزمه انتقال بخشی از بیمارستان امام ( ره) (اعم از تجهیزات، نیروی انسانی و…) به بیمارستان جدید شنیده میشد و همین موضوع تا حدودی موجب نگرانی شهروندان و حتی نیروهای دلسوز و صادق مجموعه کادر درمان شهرستان سقز شده و چه بسا شاهد برکناری‌، استعفا و انتصاب‌های جدید در مدیریت مراکز درمانی شهرستان نیز بوده‌ایم.

تفكيك بخش هاي دو بيمارستان
سرانجام روز ۲۵ آبان ماه این موضوع تعیین تکلیف شد و شبکه بهداشت و درمان سقز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد در راستای پیشبرد سیاست‌های خدمت رسانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان و شبکه بهداشت و درمان شهرستان سقز و به منظور ارتقاي کیفیت و کمیت خدمات پزشکی به همشهریان، از اول آذرماه ۱۴۰۰بخش‌های تخصصی در بیمارستان‌های امام خمینی و شفا به شرح ذیل اعلام می‌شود:
بیمارستان شفا بخش‌های: زنان و زایمان، ارتوپدی، اورولوژی، جراحی کودکان، جراحی مغز واعصاب، آزمایشگاه، سی‌تی‌اسکن، NICU و ICU
بیمارستان امام خمینی بخش‌های: ICU, ENT, CCU، چشم پزشکی، نورولوژی، دیالیز، روانپزشکی، داخلی، آزمایشگاه، سی تی اسکن و MRI.
مسئولان دانشگاه این موضوع را تخصصی شدن دو بیمارستان در راستای خدمات‌دهی بهتر به شهروندان می‌دانند. واکاوی برای بررسی بیشتر این موضوع و سایر موضوعاتی همچون، کمبود پزشک متخصص، خروج دستگاه سنگ‌شکن از سقز، روند احداث دی‌کلینیک ساریژ، افزایش درخواست انتقال و بازنشستگی و… از سوی پزشکان سقزی و … با دکتر فرزین رضاعی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و دکتر جدیدالاسلام معاون درمان دانشگاه به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

سقز ۳ بیمارستان با خدمات متفاوت خواهد داشت
 انتقال بخشی از تجهیزات بیمارستان امام به شفا نگرانی‌هایی در میان شهروندان و به ویژه کادر درمان که از نزدیک در جریان امور بودند ایجاد کرد و این تصور را بوجود آورد که دانشگاه علوم پزشکی کردستان به جای تجهیز بیمارستان جدید و جذب نیرو برای آن، از توان بیمارستان امام استفاده می‌کند. پاسخ شما به این موضوع چیست؟
فرزین رضاعی: دانشگاه علوم پزشکی از همان ابتدا پیگیر این موضوع بود که مرکز درمانی شفا یک بیمارستان جایگزین نباشد، بلکه یک بیمارستان جدید با امکانات و نیروی مجزّا باشد، منتهی این بدین معنی نیست که اگر یک بخشی در بیمارستان امام وجود دارد همان بخش نیز در بیمارستان شفا وجود داشته باشد و اقدامات ما برای تقسیم کار و نوعی تخصصی شدن دو بیمارستان این شهر در کنار بیمارستان تأمین اجتماعی است تا سه بیمارستان خدمات متفاوت و بهتری ارائه دهند. مانند بیمارستان‌های سنندج که بیمارستان کوثر بیشتر به جراحی و تروما اختصاص دارد، توحید بر داخلی و قلب متمرکز شده و بعثت نیز بیشتر به کودکان و مادران خدمت‌رسانی می‌کند. بنابراین جابجایی تعدادی از بخش‌ها در بیمارستان امام در این راستا بوده است.

چرا جابجايي ها اتفاق افتاد؟
دکتر صديق جدیدالاسلام، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی: ساخت بیمارستان شفا باعث شد که نسبت کل تخت‌های دانشگاهی و غیر دانشگاهی (بیمارستان‌های شفا و اما در کنار بیمارستان تأمین اجتماعی) به استاندارد کشوری برسد. اما چرا این جابجایی‌ها اتفاق افتاد؟ درست این است که هر بیمارستان و پرسنل آن به صورت تخصصی در یک حوزه فعالیت داشته باشند. فرض کنید یک اتوبوس در یکی از محورهای سقز تصادف می‌کند، همزمان چند بیمار ترومایی، چند بیمار دارای مشکل قلبی، مشکل تنفسی و… به بیمارستان امام منتقل می‌شود، آیا اورژانس این بیمارستان می‌تواند همزمان پذیرای همه‌ی این بیماران اورژانسی باشد؟ قطعا خیر! برای مدیریت بهتر این موضوع باید یک تقسیم کار صورت بگیرد و چون بیمارستان شفا دارای تجهیزات و ساختار به‌روزتری است برای سانتر جراحی در نظر گرفته شده و از همان روز اول نیز این موضوع مطرح بود. به تبع وقتی بخش‌ها منتقل می‌شود دستگاه‌ها نیز منتقل می‌شوند چون دیگر در آنجا کارآیی ندارند. مثلا دستگاه سی‌آرم که اخیرا مورد مناقشه بود در صورت ماندگاری در بیمارستان امام هیچگونه کاربردی نداشت. منبعد تنها جراحی‌های مینور در بیمارستان امام انجام می‌شود که نیازی به دستگاه سی‌آرم ندارند. این دستگاه با اشعه مقابله می‌کند و پزشکی که مثلا جراحی ارتوپد را انجام می‌دهد ممکن است نیاز باشد چندین بار از بیمار عکس بگیرد، پس لازم بود این دستگاه نیز به بیمارستان شفا منتقل شود. بنابر این با این اقدامات یک تقسیم کار منطقی بین دو بیمارستان انجام می‌گیرد که معمولا در همه‌جا اینگونه است.


كمبود پزشك در سقز
 یکی دیگر از مواردی که در سقز مطرح است درخواست‌های انتقال، از کار افتادگی، بازنشستگی و … از جانب برخی پزشکان سقزی است و این موضوع موجب انتقاداتی شده که چرا پزشکان با استفاده از نام سقز و سهمیه‌هایی که به آن تعلق می‌گیرد وارد چرخه درمان می‌شوند اما پس از مدتی یا در سقز نمی‌مانند و یا حاضر به حضور در مراکز دولتی نیستند؟
جدیدالاسلام: ما با بسیاری از این موارد مخالفت کرده و می‌کنیم، چون به وضعیت سقز به لحاظ کمبود پزشک در رشته‌های مختلف واقفیم، مگر اینکه ملزم به تبعیت از قانون باشیم. در برخی از این موارد، ما علیرغم میل باطنی خود و به دلیل تبعیت از قانون، با از کار افتادگی و بازنشستگی پزشک موافقت می‌کنیم. در مورد انتقالی‌ها هم دوره تعهد پزشک اگر تمام شود نمی‌توان او را نگه داشت مگر اینکه خود مایل باشد.
واکاوی: یک موضوع مهم در سقز کمبود متخصص در برخی رشته‌ها است که با توجه به جمعیت شهر و منطقه تحت پوشش مردم با مشکلاتی مواجه هستند، در این زمینه چه اقدامی قرار است صورت بگیرد؟
جدیدالاسلام: باید در نظر داشت در شهری که اصلا متخصص یک رشته وجود ندارد ابتدا باید نیروی آنجا را تأمین و بعد به شهری که یک پزشک با فلان تخصص حضور دارد متخصص دوم و یا سوم را اضافه کرد. اما اینکه برخی رشته‌ها در برخی شهرها از جمله در سقز وجود ندارد یک مشکل حاد کشوری است و چه بسا صندلی برخی رشته‌ها در برخی دانشگاه‌ها خالی است و چنین مشکلاتی را بوجود آورده است.
واکاوی: تخصص اورولوژی در سقز یک موضوع حاد است و پزشکی متخصصی که در سقز است تمام وقت در سقز نیز و با این وجود از طریق نفوذی که دارد مانع حضور متخصص دوم و یا سوم در سقز می‌شود؟ آیا اساسا چنین امکانی وجود دارد؟ و آیا با توجه به جمعیت شهر و منطقه تحت پوشش و حتی نوع بیماری‌های مرتبط با اورولوژی، قرار است متخصص دیگری به سقز بیاید؟
جدیدالاسلام: چنین چیزی که یک پزشک مانع حضور پزشک دیگری شود اساسا امکان‌پذیر نیست، چرا که اختصاص یک پزشک به یک شهر روال خاص خود را دارد و هم صنف او نمی‌تواند برای وی مانع ایجاد کند. یکی از اولویت‌های ما اختصاص پزشک اورولوژ به سقز در صورت جذب در استان است. اما همانطور که گفتیم ابتدا باید سایر شهرها نیز دیده شود که این کار انجام شده و ما به محض جذب متخصص جدید اورولوژی آن را به سقز اختصاص خواهیم داد.

درخواست مردم، ارائه خدمات بهتر پزشكي است
 با اشاره به اقداماتی که در سال‌های اخیر داشته‌اید، اما مردم کماکان منتظر برخورداری از خدمات پزشکی بهتری هستند، کِی قرار است سطح این خدمات بالاتر برود و مثلا به سطح استان‌های همجوار برسد؟
رضاعی: تلاش ما بی وقفه است اما رسیدن به پای شهری مانند تبریز که دارای دانشگاه تیپ یک است سهل‌الوصول نیست. با این وجود نمی‌توان منکر اقدامات خوبی شد که در دو سال اخیر علیرغم مشکلاتی همچون بدهی‌های دانشگاه، بیماری کرونا، تحریم‌ها و… شد.
منجمله؛ با راه‌اندازی بخش سوختگی پیشرفته در بیمارستان کوثر بیش از ۸۰ درصد سوختگی‌ها در همین بیمارستان درمان می‌شوند. راه‌اندازی بخش‌های گوارش و جراحی مغز و اعصاب در شهرستان سقز جلو اعزام بخش عمده‌ای از این دسته بیماری‌ها در شمال استان به مرکز استان و حتی استان‌های اطراف را گرفت که اگر ظرف یکی دو سال گذشته انجام نمی‌شد ممکن بود تا سالها وزارتخانه با آن موافقت نکند. در مورد بحث پیوند کلیه نیز کارهای پایه انجام شده و پیوند مغز استخوان نیز در برنامه دانشگاه قرار دارد.
خریدهایی که برای بیمارستان شفا انجام گرفته بسیار قابل توجه است. در کنار آن دستگاه آنژیوگرافی، شتاب‌دهنده خطی، دستگاه پت اسکن را داشته‌ایم که در برخی زمینه‌ها نه تنها ما را بی‌نیاز می‌کند بلکه می‌توانیم از استان‌های همجوار هم پذیرش داشته باشیم و همه‌ی اینها در راستای خدمات‌دهی بیشتر به شهروندان استان است.

دليل خروج دستگاه سنگ شكن از سقز
 خروج دستگاه سنگ‌شکن از سقز موجب گلایه بسیار زیاد شهروندان سقز و حتی شهرهای اطراف شد، چرا جلو آن گرفته نشد و یا دستگاه دولتی جایگزین نشد؟
رضاعی: در مورد این دستگاه باید گفت قانون اجازه نمی‌دهد سنگ‌شکنی که در بیمارستان دولتی مستقر است با هزینه آزاد خدمات دهی کند. جهت اطمینان از این موضوع استعلاماتی هم از چند مرکز درمانی در کشور اخذ کردیم و به این نتیجه رسیدیم که در هیچ جای ایران چنین موضوعی وجود ندارد. همچنین در بخش خصوصی نیز مرکزی که بتواند چنین دستگاهی را سرویس‌دهی کند و خدمات ارائه دهد در سقز وجود نداشت. از طرفی، دانشگاه در وضعیتی نبود که بتواند با ارز دولتی چنین دستگاهی تهیه کند چون خریدهایی که پیشتر به آن اشاره شد انجام شده بود و علاوه بر این فشار زیادی از ناحیه کرونا در بحث تهیه ونتیلاتور، دستگاه اکسیژن‌ساز و … بر دانشگاه و حتی وزارتخانه وارد شده بود. اما این را قبول دارم و یکی از انتقادهایی است که به ما وارد است و اگر شرایط ارزی اجازه دهد این موضوع در اولویت قرار دارد.

آخرين وضعيت ساخت دي كلينيك ساريژ

در حال حاضر دی کلینیک ساریژ در سقز در حال ساخت است، وضعیت آن در چه مرحله‌ای است؟
جدیدالاسلام: کارهای این مرکز به خوبی پیش می‌رود و از نظر دانشگاه مشکلی در روند آن دیده نمی‌شود. هر مرکز درمانی یک سری الزامات و استانداردها را باید در مراحل مختلف اخذ مجوز، ساخت و تجهیز رعایت کند، در مورد این کلینیک شاید این موارد هزینه‌هایی برای دست‌اندکاران داشته اما همکاری‌ و تعامل دو طرفه مابین دانشگاه و سهامداران وجود دارد و قطعا به نتایج خوبی ختم می‌شود.
 به عنوان سؤال آخر؛ طی این دو سال دانشگاه علوم پزشکی برای سقز چه کرده است؟
جدیدالاسلام: در مورد آنچه برای سقز انجام شده باید گفت اتمام بیمارستان خود به تنهایی یک اقدام اساسی برای رشد و ترقی شهرستان محسوب می‌شود. با این بیمارستان، برخورداری شهروندان سقز از تخت بیمارستانی به حد شهرهایی مثل تهران و مشهد و استاندارد کشوری رسیده است. همچنین ۸ تخت nicu با تجهیزات لازم به بیمارستان امام اضافه شده است. در کنار آن دستگاه اکسیژن‌ساز این بیمارستان بسیار مجهزتر و پیشرفته‌تر از بیمارستان شفا است. همچنین ۱۰ تا ۱۲ تخت به icu بیمارستان شفا اضافه می‌شود.
حضور متخصص جراح مغز و اعصاب یک اتفاق مهم برای ما و برای سقز بود و به تبع آن تجهیزات مرتبط با این جراحی برای شهرستان خریداری شد. همچنین پزشک فوق تخصص گوارش (دکتر قاضی‌زاده که نفر اول بورد کشور بود) برای سقز جذب شد و الان به عنوان فوق تخصص گوارش در سقز خدمت می‌کند.
و در آخر اینکه سی‌تی اسکن بیمارستان شفا و سایر دستگاه‌هایی که به این بیمارستان اختصاص یافته نشان می‌دهد که ما قصد انتقال بیمارستان امام را به شفا نداشته و نداریم و چنین چیزی از اساس غلط است، بلکه هدف تقسیم کار و ارائه خدمات مناسب‌تر بود.