جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ , ۰۸:۵۷:۴۹
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۴/۲/۲ ساعت ۱۳:۲۸
لینک کوتاه مطلب:

برگزاری نشست روابط عمومی ادارات سقز با محور جایگاه اطلاع رسانی در نظام ارتباطی

دغدغه های مردم به سیاست سازمان تبدیل شود

در این نشست، کارشناس روابط عمومی فرمانداری سقز اظهار داشت: نقش پاسخگو بودن دولت، عقلايي ساختن افكار عمومي، آگاه سازي و اطلاع رساني، مقابله با عوام گرايي، افزايش اعتماد، مقابله با فرهنگ تملق ، تحقق شايسته سالاري، جلب مشاركت مردمي، حرمت گذاري به انسان، توجه به حق کسب اطلاع مردم در جامعه و جلوگيري از شكل گيري و رواج شايعه از مهمترین دلایل اطلاع رسانی است.

ابراهیم محمدحسینی با اشاره به اهمیت ارتباطات رسانه ای اضافه نمود:روابط عمومی و روزنامه نگار، در کنار هم نه مقابل هم با رویکرد مشترک اطلاع رسانی در جامعه، تلاش می کنند و نگاه روابط عمومی به رسانه ها بایستی چون نظر به یک شهر زنده و پویا و مکانی برای تعامل باشد.
محمدحسینی، اطلاع رسانی، تبلیغ و ترغیب ، مشارکت جویی و همگرایی و بهینه سازی امور را از جمله وظایف اصلی روابط عمومی برشمرد و بیان نمود: بایستی دغدغه های مردم به سیاست های سازمان تبدیل شود.
وی با اشاره به ضرورت تدوین استراتژي در هر سازمان به ویژه روابط عمومی ها، اضافه نمود: استراتژي به ما مي گويد كه چطور در جامعه اطمينان بخشي ايجاد نماييم كه افكار عمومي نسبت به ما بي اعتماد و نامطمئن نشوند.
این کارشناس حوزه ارتباطات با تقسیم بندی انواع روابط عمومی به توجیه گر، تبیین گر و تحلیل گر، ادامه داد: روابط عمومی توجیه گر، سازمان محور و مدیر محور است و به سمت، تحریف و پنهان کاری پیش می رود و شیوه برقراری ارتباط هم یک سویه است.
وی ادامه داد در روابط عمومی تبیین گر هم، روابط عمومی دارای روحیه محافظه کارانه و بدون انگیزه است در حالی که، امروز بایستی به سمت روابط عمومی تحلیل گر حرکت کنیم زیرا، این نوع روابط عمومی، به دنبال تقویت درک متقابل با مخاطبان است.
محمدحسینی بیان نمود: کارشناسان روابط عمومی بایستی دارای شایستگی های عمومی شامل؛ ادراکی، اقتضایی و اجرایی، شایستگی های اجتماعی مانند کارگروهی، رهبری و شبکه سازی و شایستگی های وظیفه ای چون؛ مدیریت رابطه سازمان – عموم، مدیریت رویداد، مدیریت ارتباطات بحران و مدیریت وجهه باشند.
وی در ادامه با اشاره به سیاست های دولت، خواستار تلاش برای ارتقای سرمایه گذاری، تنظیم بیانیه موضوعی در کنار بیانیه های خبری، در نظرگفتن نظرات مشتری و مخاطب به جای رسانه مداری شد.
در این نشست، همچنین پیرامون ضرورت توليد اخبار ابتكاري از طریق اصول تشابه، تعارض و تعمیم، چالش های روابط عمومی از جمله؛ وابستگی صرف روابط عمومی به مدیریت سازمان و خطر مدیریت مداری، آمیختگی تشکیلاتی، ناآشنایی و نداشتن تخصص کافی مدیران روابط عمومی در زمینه دانش روابط عمومی و ارتباطات اجتماعی، نامشخص بودن جایگاه و تشکیلات روابط عمومی درمجموعه سازمان، نداشتن نیروی انسانی متخصص، تخصیص ندادن و نبود بودجه و اعتبارات لازم و کافی، جابه جا شدن وظایف ،گسترش یافتن وظایف، ناهمگون بودن وظایف و موازی بودن وظایف و  ضرورت توجه به جایگاه آموزش در روابط عمومی ها بحث و بررسی شد.