جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ , ۱۱:۱۱:۲۶
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۱/۲/۲۵ ساعت ۱۳:۰۳
لینک کوتاه مطلب:

پیام سرپرست فرمانداری سقز در گرامیداشت هفته جمعیت

سرپرست فرمانداری سقز در گرامیداشت هفته جمعیت، پیامی صادر کرد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری سقز، متن پیام جعفر توان بدین شرح است:

امسال از ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت ماه به نام هفته جمعیت نامگذاری شده است. اهمیت این ایام در این نکات است که ما در ایران اسلامی، استان کردستان و به ویژه شهرستان سقز با پدیده سالمندی جمعیت مواجه هستیم که افزایش سن و فرایند سالخوردگی می‌تواند مسائل و چالش‌های مهمی را به دنبال داشته باشد.

لذا مسئولان بهداشت و درمان، بهزیستی، سرای سالمندان مهر بایستی با پیگیری های سیاست های کلی، برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و رفاهی به بعد کیفی جمعیت توجه داشته باشند.

همچنین توجه به ابعاد مختلف جمعیت از قبیل فرزند آوری و آسیب های تک فرزندی، گناه سقط و قتل جنین، تسهیل ازدواج و تحکیم بنیان خانواده، بهداشت و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، تکریم سالمندان و توانمندسازی جوانان – که از جمله مولفه های مهم افزایش کمی و کیفی جمعیت به شمار می رود- بایستی مدنظر قرار گیرد.

نیز برای سلامتی سالمندان و پیشگیری از خطر سوء تغذیه، تشکیل دبیرخانه دائمی ستاد جمعیت شهرستان با استفاده از ظرفیت های درون و برون بخشی توسط مرکز بهداشت، توجه به ناباروری زوج ها و پیگیری مرکز ناباروری در سقز، حمایتهای صندوق‌های بازنشستگی، حمایت‌های بهداشتی، شغلی و حمایت از سرای سالمندان مهر، حمایت از افراد سالخورده به واسطه‌ نظام مستمری‌بگیری و تسهیل در رفت و آمد سالمندان با استاده از مناسب سازی شهر باید مجدانه تلاش نمود.

 

 

ایران، جوان بمان

پیام مدیر شبکه بهداشت سقز به مناسبت هفته ملی جمعیت

در این پیام دکتر پروین خسروپور آمده است: « بدون شک یکی از بزرگترین و مهمترین مؤلفه های اقتدار و توانمندی هر جامعه ای، وجود جمعیت جوان، بالنده، رشد یافته و عظیمی است که می تواند مبنای توسعه پایدار و پیشرفت و تعالی آن جامعه قرار گیرد.

کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری در سال‌های گذشته یکی از دغدغه های همیشگی مسئولان و دلسوزان نظام و جامعه بوده است.

جمعیت مسأله‌همه‌ماست. فرزندانی داریم که امیدوار به زیست آنان در جامعه ا‌ی پویا و بالنده‌ایم. نگران توانمندی آنان در سن کار خواهیم بود. خواستار ارتقای‌امید به زندگی و تأمین سلامت و تغذیه‌ سالم و رفع موانع ازدواج آنان و تسهیل در فرزند آوری و فرزند پروری ا‌شان هستیم. درباره‌ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی-ایرانی دغدغه داریم. علاقمند به تحکیم بنیاد خانواده‌های ایرانی هستیم. سالمندانی در اطراف خود داریم و نگران فرهنگ‌سازی برای احترام و تکریم سالمندان در روزهای پیش روی خود نیز خواهیم بود.

علاقمند به حضور تمام ایرانیان در این سرزمین و استفاده از تمامی ظرفیت‌های ملی برای پیشرفتی درون‌زا هستیم. تقویت مؤلفه‌های هویت بخش ملی آرزوی همگانی ماست و در نهایت با دلواپسی و دغدغه ای توأم با امید به صورت روزانه به رصد تحولات جمعیتی در حد دید خود مشغولیم.

روز ملی جمعیت، فرصتی مغتنم برای همگرایی،‌ هم‌اندیشی و هم‌افزایی ما در تمامی این ابعاد است.

اینجانب این روز فرخنده و مهم را به تمام همکاران و تلاشگرانی که دغدغه اقتدار و بالندگی ایران اسلامی عزیزمان دارند تبریک و تهنیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال آرزوی سربلندی جاویدان برای ایران عزیزمان را دارم.