پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ , ۱۳:۱۵:۵۲
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۱/۱/۱۵ ساعت ۱۹:۳۶
لینک کوتاه مطلب:

آغاز عملیات اجرایی طرح برخورد با لوازم یدکی فاقد اصالت در سقز

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سقز از آغاز عملیات اجرایی طرح برخورد با لوازم یدکی قاچاق و فاقد اصالت از امروز با حضور بازرسان اداره های صمت و تعزیرات حکومتی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری سقز، بهنام میرزایی به فعالان این صنف هشدار داد؛ مراقب باشند، چون، خرید و فروش کالای فاقد اصالت، جرم است.
میرزایی با اشاره به اینکه، لوازم یدکی خودرو، لوازم‌خانگی، آرایشی و بهداشتی، پوشاک و دخانیات، پنح اولویت نخست اجرایی این طرح سراسری خواهند بود، ادامه داد: از مشکلات اصلی که در حوزه توزیع اقلام کالایی در کشور وجود دارد، عرضه کالاهای قاچاق و تقلبی است که به علت کیفیت پایین، مشکلات و آسیب‌هایی را متوجه مصرف‌کننده نهایی می‌کنند.
وی افزود: تمامی اقدامات در نظر گرفته شده در قالب این طرح از طرف وزارت صمت به صورت مستمر و هفتگی رصد و پایش خواهد شد.
میرزایی به روند کار اشاره و اضافه کرد: حسب دستور وزیر به صورت مرحله به مرحله و با متناسب‌سازی اقتضایی طرح پیش خواهیم رفت و در گام نخست اجرای این طرح، مقابله با عرضه کالاهای قاچاق و تقلبی در حوزه لوازم یدکی خودرو از امروز عملیاتی شد.
این مقام مسئول ادامه داد: با اجرای این طرح، علاوه بر مقابله با کالای قاچاق و تقلبی، نتایج مثبت اقتصادی دیگری از جمله ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در بخش تولید و همچنین تأمین امنیت مصرف‌کنندگان در استفاده از کالاهای موجود در سطح بازار به ویژه در حوزه لوازم یدکی خودرو نیز در سطح کشوری محقق خواهد شد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سقز عنوان کرد: این طرح با عزم جدی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شده که مواردی چون؛ فراهم‌سازی امکان رهگیری و استعلام جامع و آنلاین قطعات مصوب از طریق سامانه جامع تجارت، فراهم‌سازی امکان خرید آنلاین قطعات خودرو مصوب از فروشندگان مجاز در اپلیکیشن‌های پرکاربرد و دریافت مجوز مشترک فروشگاه‌های اینترنتی از اتحادیه های متبوع و اتحادیه کسب‌وکار مجازی نیز در این طرح مورد نظر هستند.

وی یادآور شد: در این طرح به موضوع تعیین مهلت زمانی مشخص برای آن دسته از مجموعه‌هایی که دارای قطعات بدون شناسه کالا هستند و همچنین تعریف سازوکار مشخص برای آن دسته از قطعات که برای خودروهای خاص بوده و در کشور تولید نمی‌شوند، نیز توجه شده است.

ضرورت ثبت معاملات تجاری در سامانه جامع تجارت
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت همچنین از برخورد قانونی با عدم ثبت معاملات تجاری حوزه کالاهای قطعات یدکی و مصرفی خودرو در سامانه جامع تجارت هشدار داد.
وی تشریح نمود: کالاهای قطعات یدکی و مصرفی خودرو مشمول پروژه شفافیت جریان گردش کالا در زنجیره تجاری کشور شده و تمام فعالان تجاری این حوزه تا تاریخ ۲۵ دی ۱۴۰۰ مکلف به ثبت‌نام و دریافت کد نقش تجاری در سامانه جامع تجارت بوده‌اند.
میرزایی ادامه داد: فعالان حوزه لوازم یدکی باید هر چه سریعتر جهت ثبت معاملات خود در سامانه جامع تجارت، اقدامات قانونی را انجام و از خرید و فروش قطعات یدکی بدون برچسب شناسه و کد رهگیری خودداری کنند.
وی تصریح کرد: در صورت کشف هرگونه کالای فاقد اطلاعات تولید داخل و یا شناسه رهگیری مشمول قطعات وارداتی در سطح واحد صنفی، جمع آوری خواهد شد، لذا توصیه می گردد از شرکت های معتبر و مجاز اقدام به تأمین قطعات نمایند.