سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۲۱:۵۹:۱۱
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۰/۸/۱۳ ساعت ۲۲:۲۹
لینک کوتاه مطلب:

مدیر آموزش و پرورش سقز:توسعه نیافتگی را نشانه گیری کنیم

معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش شهرستان سقز پیشنهاد داد که اصحاب رسانه و آموزش و پرورش در راستای فراهم ساختن زندگی بهتر برای شهروندان، توسعه نیافتگی را نشانه گیری و برای رفع مشکلات توسعه ای و پیدا کردن نشانه های توسعه نیافتگی شهرستان سقز تلاش کنند.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری سقز، فیروز عارفی روز پنجشنبه در نشست با خبرنگاران، افزود: در این راه، صاحبان رسانه و متولیان آموزش و پرورش می توانند با گفتگو و مدارا، مسائل را رصد و برای رفع مشکلات تلاش کنند.
عارفی با بیان اینکه، رسانه ها، چشم بینای اجتماع و ناظر بر اعمال و رفتار جامعه هستند و در راستای حفاظت از منافع عمومی تلاش می کنند، یادآور شد: حساسیت جامعه نسبت به آموزش و پرورش دلیل توجه اصلی رسانه ها به این نهاد است.
وی عنوان کرد: رسانه ها با نقد سازنده و ارائه راهکار و پیشنهاد، یاریگر و بال آموزش و پرورش محسوب شده زیرا یکی از کارکردهای رسانه، تقویت اهداف آموزشی و تربیتی نهاد تعلیم و تربیت است و تعامل دستگاه تعلیم و تربیت با رسانه، برای جامعه بسیار ضروری است.
عارفی اضافه کرد: مهمترین نقش یک رسانه، آگاهی بخشی است و هر رسانه با حقیقت جویی و حقیقت گویی، رعایت انصاف، دوری کردن از حب و بغض، انعکاس اطلاعات درست و مراجعه به منابع اصلی و غیر رسمی ( چندمنبعی)، می تواند به عنوان مرجع رسانه، محل رجوع مردم و دیگر رسانه ها تبدیل شود.
وی با عنوان اینکه برای واکنش به اخبار مجموعه آموزش و پرورش، آماده گفتگو با رسانه ها هستیم، خاطرنشان ساخت؛ دستگاه تعلیم و تربیت در در این راستا، چون اتاق شیشه ای خواهد بود.
وی با اشاره به تاثیر روزنامه نگاری بر فضای عمومی از رسانه ها خواست، آموزش و پرورش را در انجام ماموریت ها، یاری دهند.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان سقز، یادآور شد: شهروندان سقزی از رویدادهای علمی و فرهنگی استقبال می کنند و این نوع دیدگاه و رویکرد مردم شهرستان سقز، برای کادر علم و تربیت، دلگرم کننده است.

کمبود نیروی آموزشی
معاون مدیر کل آموزش و پرورش کردستان اظهار داشت: ۲۴۰ نفر از کادر آموزشی مدارس شهرستان سقز سال گذشته بازنشسته شده اند و سال آینده هم بیش از ۳۰۰ نفر شرایط بازنشستگی پیدا خواهند کرد و این در حالی است که ۷۰ نفر جذب شده است.
عارفی افزود: آموزش و پرورش سقز، مبدا انتقال است نه مقصد و معلمان سایر شهرها، میل ندارند به سقز منتقل شوند این در حالی است در صورتی که اجاز دهیم سالانه بیش از ۱۰۰ نفر از معلمان سقز به مرکز استان خواهند رفت.
وی با اشاره به کمبود نیروی آموزشی اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان، محل خوبی برای پرورش نیرو است و بایستی ظرفیت پذیریش این مکان علمی، افزایش یابد.

کمبود فضای آموزشی
عارفی با بیان اینکه، بیشتر مدارس شهرستان سقز در بازه زمانی سال های ۴۷ تا ۶۷ ساخته شده اند، اضافه کرد: ۴۰ مدرسه در شرف پیرشدگی و ۱۴ مدرسه تخریبی است که سالانه با مجوز نظام مهندسی کلاس در آنها دایر می شود.
وی با اشاره به تلاش های مناسب آموزش و پرورش شهرستان سقز برای جذب خیران مدرسه ساز، تصریح کرد: جبران کمبود فضای آموزشی در شهرستان سقز نیازمند همت خیران مدرسه ساز کشوری است.
وضعیت مدارس
مدیر آموزش و پرورش سقز در این نشست خبری گفت: تمام مدارس این شهرستان، هوشمند و دارای وسایل گرمایشی مناسب و هیچ یک از مدارس با بخاری نفتی و گازی گرم نمی شوند.
وی یکی از پاشنه آشیل ها در حوزه پوشش تحصیلی مدارس را عدم استقبال دانش آموزان دختر در بخش سرشیو سقز عنوان و اضافه کرد: شاید یکی از دلایل آن مسائل فرهنگی، جغرافیایی و معیشتی باشد.

کرونا و مدارس
فیروز عارفی همچنین با بیان اینکه بازگشایی مدارس تصمیمی سخت ولی بد نبوده است، عنوان کرد: اولیاء از بازگشایی مدارس، استقبال کرده اند.
عارفی با یادآوری اینکه برای بازگشایی مدارس بر اساس دستور ملی، سه سناریوی بازگشایی برای مدارس کمتر از ۷۰ نفر، شاد و ترکیبی، پیش بینی شده است، افزود: بیش از ۷۰ درصد دانش آموزان بالای ۱۲ سال واکسن کرونا دریافت کرده اند.
وی با اشاره به آموزش از طریق فضای مجازی، ادامه داد: سال گذشته از محل کمک های مردمی ۸۹۰ میلیون تومان تبلت و ۱۴۰ میلیون تومان ملزومات مدارس برای دانش آموزان نیازمند تهیه شد.

دستاوردها
وی با بیان اینکه از ۱۵ تیرماه ۱۳۹۹ به عنوان مدیر آموزش و پرورش سقز منصوب شده ام، افزود: در این مدت ۹ مدرسه خیرساز کلنگ زنی شده است که تا پایان سال تعدادی از آنها به بهره برداری می رسد و در این راستا معتقدم نهضت مدرسه سازی در شهرستان سقز راه اندازی شده است.
فیروز عارفی، افزایش تعداد رتبه های برتر کنکور در سال جاری، توفقیات به دست آمده در حوزه المپیادهای علمی، کسب رتبه ممتاز در پروژه پرسش مهر، افزایش ۲ برابری درآمد آموزش و پرورش، جمع آوری اموال زائد، تعیین تکلیف مدارس تخریبی و اخذ مجوز برای تخرب آنها و ساماندهی هزینه های آموزش و پرورش را از دیگر دستاوردها برشمرد.

محور سوالات خبرنگاران
دلیل بازگشایی مدارس، اهمیت پاسخگویی به رسانه ها، نحوه شهریه مدارس، به روز رسانی کتاب های کتابخانه های مدارس، ضرورت تاسیس مدارس متوسطه در بخش سرشیو، نیروسازی و کادرسازی و ثبات مدیریتی در حوزه معاونان، خرید کتاب های کمک آموزشی، هدایت تحصیلی درست از پایه نهم، حضور دانش آموزان در مدارس کاردانش و فنی و حرفه ای و توجه مهارت افزایی دانش آموزان از جمله پرسش های خبرنگاران بود.